Sunday, February 8, 2009

TeKaNaN SeSuAtU YaNg NoRmAl aTaU SeBaLiKnYa?

TEKANAN… dengar saja perkataan ini terus terasa diri ini terbeban, macam-macam bermain di fikiran yang sukar diselesaikan atau mengambil masa yang panjang untuk dibereskan.

Keadaan akan menjadi lebih buruk jika kita yang tertekan ini tidak dapat mengawal perasaan dan apabila sampai satu peringkat, kita akan bertindak di luar dugaan sebagai jalan meluahkan tekanan itu.

Mungkin tidak ramai yang tahu, sebenarnya tekanan adalah sesuatu yang normal dan tidak boleh dielakkan. Ada ketikanya kita memerlukan sedikit tekanan untuk meningkatkan produktiviti. Sebagai seorang pelajar kita juga memerlukan tekanan untuk bekerja keras menyiapkan tugasan yang diberikan pensyarah, contohnya bila pensyarah suruh hantar assignment masa tu lah akan rasa tertekannya, tapi untuk mendapatkan markah yang tinggi macam orang lain maka terpaksalah gagahi jua sebagaimana kata pepatah “nak seribu daya tak nak seribu dalih”.

Namun apa yang membimbangkan ialah kita yang menghadapi tekanan ini tidak tahu bagaimana cara meluahkannya sebalikya terus memendam sehingga menimbulkan satu gangguan pada fikiran kita.

Mungkin pada sebahagian yang lain, dengan mencurahkan masalah pada rakan, mereka sudah berasa lega tetapi tidak pada sebahagian yang lain yang lebih suka memendam.

Akhir kata antara cara mengatasi tekanan ini adalah dengan mengenal pasti zon selasa kita dan sesuaikan diri dengan perubahan sekeliling bukannya berharap orang lain berubah untuk kita.

Hentikan sikap suka menilai atau membuat tanggapan negatif terhadap diri sendiri ataupun orang lain, berfikirlah secara positif.

Elakkan sikap suka meletakkan harapan terlalu tinggi.

Berterus terang mengaku kekurangan diri atau bercakap tidak boleh jika benar-benar tidak dapat melakukan sesuatu perkara. Jangan berkata boleh hanya untuk mengembirakan orang lain.

“Sabar-sabar fikir dulu sebelum bertindak”

فكر ووزن أولا

1 comments:

IBNU TURAB said...

dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang..

my friends